Nieuws

Herken jij deze 6 eigenschappen? Dan is een carrière als HR Consultant je op het lijf geschreven

Profile picture for user simon.sileghem@lifeworx.group
Simon Sileghem
28 april - 4 minuten
HR Consultant

De tijd waar opleiding en een rijkgevulde cv doorslaggevend waren, ligt achter ons. Ook bij Human Minds kijken we in hoofdzaak naar de persoonlijkheid, motivatie en vaardigheden van een kandidaat om te zien of ze een plaats hebben in ons team van consultants. Maar wat maakt een consultant sterk? We vatten het samen in 6 karakteristieken! 

 

1. Een veilig paar handen

Het lijkt evident dat je als consultant precies doet wat je hebt belooft te zullen doen, maar dat is het zeker niet. Het klinkt eenvoudig, maar het is de nummer één kwaliteit die nodig is om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij je team en klanten. Er verandert immers veel gedurende een project en ook jouw rol kan wat verschuiven. In het begin van je carrière zal je team bijvoorbeeld op je leunen voor ondersteuning op de meer routinematige gebieden. Het is dan belangrijk dat je deze taken kan uitvoeren zonder fouten of veel toezicht van de klant. Zorg ervoor dat je je beloftes nakomt, wees consistent in je kwaliteit, en beheers de basisvaardigheden in tools en systemen. Hoe meer vertrouwen je in een vroeg stadium opbouwt, hoe meer kansen je in de toekomst zult krijgen.

 

2. Aandacht voor detail

Een van de manieren om vertrouwen op te bouwen met klanten, is door het produceren van foutloze deliverables, wat laat zien dat je grondig bent en je aanbevelingen solide zijn. Ervoor zorgen dat er geen spellings- of berekeningsfouten in je werk zitten, is essentieel.

Als je eerder een macrodenker bent, bestaan er een paar trucjes om deze belangrijke vaardigheid te helpen opbouwen. Ten eerste: laat je manier van denken zien. Dat helpt je om er zeker van te zijn dat je aan alles hebt gedacht en het stelt je in staat om je manager te laten zien welke stappen je hebt genomen om tot je antwoord te komen (en eventuele fouten op te sporen voordat het bij de klant komt). De tweede stap is het maken van lijsten met dingen die je dubbel moet checken voordat je iets indient. Zo vermijd je onvolledigheden en uiteraard een slechte indruk.

consultant

3. De go-to-person zijn

Tijdens je eerste jaren als consultant zul je waarschijnlijk heen en weer pendelen tussen sectoren, gebieden en klanten. Ondanks je brede ervaring is het een goed idee om een vaardigheid te ontwikkelen waarmee je jezelf kan onderscheiden van al je collega's.

De consultants die het best presteren hebben altijd een gebied waarin ze echt uitblinken - een gebied waar vraag naar is en dat niemand anders lijkt te hebben. Of dat nu geavanceerde communicatievaardigheden zijn of een bijzonder diepgaande kennis van een industrie, neem de tijd om uit te zoeken waar jij de 'go-to person' voor kan worden.

 

4. Weten hoe je moet denken voordat je het doet

Wat een goede consultant echt onderscheidt van een geweldige, is het vermogen om zich niet alleen te concentreren op de taken die voor handen zijn, maar ook om kritisch na te denken over het werk.  Als je weet hoe je moet denken, kan je betere inzichten en oplossingen voor jouw klant ontwikkelen. Probeer wat extra tijd te besteden aan het doordenken van jouw taak voordat je begint, interpreteer de gegevens die je moet behandelen op je eigen manier en stel de verzoeken van jouw manager ter discussie (indien nodig, natuurlijk).

consulting

5. Over vindingrijkheid beschikken

In consulting zal je gevraagd worden om problemen op te lossen die compleet nieuw voor je zijn - of zelfs compleet nieuw voor de industrie. En wanneer je geconfronteerd wordt met die moeilijke problemen of uitdagende eisen, is het je vindingrijkheid die je zal helpen slagen. Daarom is het belangrijk om het vermogen te ontwikkelen om problemen snel en creatief op te lossen.

Als vuistregel geldt: als je hulp nodig hebt, benader dan eerst jouw team en manager, daarna je collega's en interne experts, en dan andere externe bronnen. Er is waarschijnlijk iemand die al eerder heeft gedaan wat je probeert te doen en die je kan helpen het antwoord te vinden - of in ieder geval kan helpen nadenken over nieuwe manieren om het probleem aan te pakken. Geef niet te snel op, wees creatief in jouw onderzoeksinspanningen en laat jouw team zien dat je bereid bent om alles te doen wat nodig is.

 

6. Niet bang zijn om (goede) vragen te stellen

Vragen stellen is de kern van hoe een consultant werkt, zozeer zelfs dat er momenten zijn dat je je als Sherlock Holmes voelt! Vragen helpen je te begrijpen wat je gevraagd wordt te doen en met welke problemen je klant te maken heeft. Ze kunnen je ook helpen om je begrip te tonen. Wees nooit bang om opheldering te vragen - het is beter dan iets fout te doen. Zelfs als je geen vraag hebt, kan het vertrouwen wekken bij je manager of klant als je herhaalt wat je is verteld om te verduidelijken wat je hebt begrepen.

Natuurlijk moet je vragen stellen op een behulpzame, niet irritante manier. Als je meerdere vragen hebt, stel ze dan in één gestructureerd verzoek in plaats van jouw manager of klant herhaaldelijk te benaderen. 

 

Lees hier het originele artikel van The Muse* 

Herken je je helemaal in dit verhaal?

Ook interessant