Client stories

ICT-talent gezocht: Hoe Recruitment as a Service IT Partner hielp

Profile picture for user simon.sileghem@lifeworx.group
Simon Sileghem
18 december - 3 minuten
Stijn Decat

Vacatures in de ICT-sector zijn moeilijk in te vullen. Dat ondervond ook IT Partner toen ze een extra profiel zochten. Stijn Decat, CEO van IT Partner klopte aan bij Human Minds en koos voor Recruitment as a Service om zijn zoektocht te helpen. We gingen in gesprek met hem.

Jullie waren op zoek naar ICT-profielen. Hoe liep dit?

Stijn: “Het is een verzadigde markt waar het momenteel moeilijk is om de juiste personen te vinden. Op onze vacatures kwam eigenlijk geen respons. We gingen niet actief op zoek, maar publiceerden de vacatures natuurlijk wel op onze website en LinkedInpagina. Om mensen ook actief te gaan aanschrijven hebben we niet de tijd en tools. Daarom klopten we dus aan bij Human Minds.”

Waarom kozen jullie specifiek voor Recruitment-as-a-Service?

“Ik stond redelijk weigerachtig tegenover de grote werving- en selectiekantoren. Ze vragen vaak een hoge fee en je weet ook niet of de aangeworven persoon ook daadwerkelijk zal blijven of niet. Kortom, je weet niet echt of de match wel goed is. Dat is niet het geval bij jullie. Ten eerste, we betalen enkel voor de uren die jullie daadwerkelijk presteren. Als jullie iemand hebben gevonden, stopt het werk ook. Op die manier kunnen we de kosten beperken en toch samenwerken met een professionele recruiter.”

“Ten tweede is jullie aanpak ook anders dan het klassieke wervingsverhaal. Jullie werken persoonlijk samen met ons en geven ook advies naar wat wij kunnen doen om iemand binnen te halen. Het is dus een totaalpakket. Enerzijds geven jullie raad over bepaalde zaken zoals de verloning, voordelen, … Anderzijds gaan jullie actief op zoek naar de juiste profielen die echt een match vormen met onze bedrijfscultuur.”

Hoe hebben jullie dit proces aangevoeld?

“Vlot! We hadden eerst een gesprek met Hanne waarin we onze bedrijfscultuur konden uiteenzetten en onze verwachtingen en eisen duidden. Hanne vroeg dan ook naar de requirements in verband met ervaring, … Een heleboel gerichte vragen om dan een ideaalprofiel op te stellen. En dan zijn jullie ermee aan de slag gegaan.”

Wekelijks krijgen we op vrijdag een rapport met een stand van zaken per profiel. Bovendien krijgen we dan ook al een samenvatting per potentiële kandidaat over hun persoonlijkheid, ervaring, … Op basis daarvan kunnen we al beslissen of deze persoon bij ons past, of we er een gesprek mee willen of niet. Maar het kan ook sneller. Als jullie een interessant profiel zien, sturen jullie dit al sneller door zodat we het kunnen bekijken. Het is dus een zeer vlotte samenwerking waarbij jullie kort op de bal spelen.”

Er is al een eerste aanwerving gebeurd. Ben je tevreden met de werkwijze?

“Ik ben toch wel geschrokken dat jullie zo snel, in een markt die zo verzadigd is, toch bepaalde profielen naar voren konden schuiven. Met een eerste aanwerving als gevolg, die bovendien ook al aan de slag is op enkele grote projecten. Een groot succes dus voor ons! Omdat het eerste profiel zo snel gevonden is, zijn we nu ook op zoek naar een tweede met jullie.”

Hanne Duys
"Of ik nu 5 of 10 profielen doorstuur, dat maakt eigenlijk minder uit. Ik moet vooral de juiste mensen doorsturen.”
Hanne Duys
Talent Manager

Humanmind Hanne was van bij het begin mee met het verhaal van IT Partner. Zij zocht én vond het juiste profiel. Een juist profiel zoeken in de moeilijke ICT-markt. Hoe heb je dit aangepakt? 

Hanne: “Eerst en vooral moet je goed weten welke profielen je zoekt. IT is heel breed, in systemen, netwerkbeheer, RPA, robotics, … Dus je hebt altijd een overzicht nodig van welke skills je precies zoekt. Niet alleen de hard skills trouwens, ook de soft skills zijn cruciaal om goed te definiëren. Denk maar aan de communicatieve vaardigheden, motivatie om naar klanten toe te gaan, … Dit hebben we eerst afgecheckt met IT Partner en dan zijn we effectief op zoek gegaan.” 

Waarom was Recruitment as a Service de juiste keuze voor IT Partner? 

“Ik denk vooral omdat er minder vanuit een commerciële druk wordt gewerkt. Als je kijkt naar de traditionele werving- en selectiekantoren, zie je dat het ‘No cure, no pay-model’ dit wel heeft. Ze worden namelijk pas betaald als ze iemand plaatsen. Voor hen primeert snelheid dus op de kwaliteit van de profielen. Wij worden op uurbasis betaald. Dus of ik nu 5 of 10 profielen doorstuur, dat maakt eigenlijk minder uit. Ik moet vooral de juiste mensen doorsturen.” 

 

Heb jij ook nood aan (tijdelijke) ondersteuning bij je recruitment?

Ook interessant